Ramadhan Bulan Yang Mulia

Assalammualaikum

Kawan-kawan. Ramadhan telah tiba sejak sekian lama aku menanti. Antara semua bulan yang aku tunggu, inilah bulan yang paling aku nantikan. Ramai yang sebenarnya tunggu bulan Syawal, tetapi bagi aku, bulan Ramadhanlah yang melengkapkan bulan Syawal. Tanpa bulan Ramadhan, Syawal ibarat tidak sempurna.

Aku sangat sayangkan bulan Ramadhan. Ia memberi aku peluang untuk melebihkan lagi masaku untuk beribadat pada yang Maha Esa. TanpaNya, siapalah aku di dunia ni. Aku hanyalah hambaNya dan bagi aku, badan aku di dunia ini hanyalah sementara waktu. Kira kita ni meminjam badan yang diberiNya ini. Sebab tu Allah marah sangat kalau kita bertindak dengan merosakkan badan kita ni.

Marilah kita meningkatkan lagi ibadat kita pada bulan yang mulia ini. Di sini, aku ingin menyampaikan sedikit ilmu aku tentang bulan yang lebih baik dari 1000bulan ini :

Kelebihan Islam

Bulan Ramadhan merupakan bulan yang mempunyai banyak kelebihan. Kedatangannya selepas dua bulan yang juga tidak kurang keistimewaannya iaitu Rejab dan Sya’ban. Bagi tujuan menyuburkan rasa tanggungjawab dan rasa ingin menambahkan ibadat kepada Allah sepanjang Ramadhan ini, di sini dibawa beberapa hadis yang menceritakan mengenai kelebihannya.

1. Abu Hurairah menyatakan : Telah bersabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : Apabila telah tibanya Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka dan diikat segala syaitan. -Hadis dikeluarkan oleh imam Bukhari, Muslim, Nasai’e, Ahmad dan Baihaqi-

2. Daripada Abu Hurairah daripada Rasulullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud :Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan nescaya akan diampuninya segala dosanya yang telah lalu. – Diriwayat oleh imam Nasai’e, Ibn majah, Ibn Habban dan Baihaqi-

3. Abu Hurairah telah berkata : Aku telah mendengar Rasulullah S.A.W bersabda tentang Ramadhan yang bermaksud : Sesiapa yang mendirikannya(Ramadhan) penuh keimanan dan keikhlasan diampunkan baginya apa dosanya yang telah lalu. – Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Tarmizi, Abu Daud, Nasai’e,Malik,Ahmad dan Baihaqi-

4. Daripada Abu Hurairah telah berkata: Rasullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud : Sembahyang yang difardhukan kepada sembahyang yang sebelumnya merupakan penebus apa antara keduanya, dan Jumaat kepada Jumaat yang sebelumnya merupakan penebus apa antara keduanya, dan bulan kepada bulan(iaitu Ramadhan) merupakan kaffarah apa antara keduanya melainkan tiga golongan : Syirik kepada Allah, meninggalkan sunnah dan perjanjian (dilanggar). Telah berkata Abu Hurairah : Maka aku tahu perkara itu akan berlaku, maka aku bertanya: Wahai Rasulullah! adapun syirik dengan Allah telah kami tahu, maka apakah perjanjian dan meninggalkan sunnah? Baginda S.A.W bersabda : Adapun perjanjian maka engkau membuat perjanjian dengan seorang lain dengan sumpah kemudian engkau melanggarinya maka engkau membunuhnya dengan pedang engkau, manakala meninggal sunnah maka keluar daripada jamaah(Islam).-Hadis riwayat Ahmad, Al-Hakim, dan Baihaqi-

5. Daripada Abi Soleh Az-zayyat bahawa dia telah mendengar Abu Hurairah berkata: Rassullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud : Setiap amalan anak Adam baginya melainklan puasa maka ia untukKu dan Aku akan membalasnya. Dan puasa adalah perisai, maka apabila seseorang berada pada hari puasa maka dia dilarang menghampiri(bercumbu) pada hari itu dan tidak meninggikan suara.Sekiranya dia dihina atau diserang maka dia berkata : Sesungguhnya aku berpuasa demi Tuhan yang mana diri nabi Muhammad ditanganNya maka perubahan bau mulut orang berpuasa lebih harum di sisi Allah pada hari qiamat daripada bau kasturi, dan bagi orang berpuasa dua kegembiraan yang mana dia bergembira dengan keduanya apabila berbuka dia bergembira dengan waktu berbukanya dan apabila bertemu Tuhannya dia gembira dengan puasanya. -Hadis riwayat imam Bukhari, Muslim, Nasai’e, Ahmad, Ibn Khuzaimah, Ibn Habban dan Baihaqi.

Penerangan Hadis

1. Semua hadis menceritakan betapa besarnya kelebihan bulan Ramadhan untuk kita sama-sama menghidupkannya dengan segala amalan sunnah.

2. Pintu syurga dibuka sepanjang Ramadhan, manakala pintu neraka pula ditutup. Ini menggambarkan bagaimana Allah begitu mengasihani hambaNya yang taat beribadat dan menurut segala perintahNya.

3. Syaitan diikat sepanjang bulan Ramadhan agar kita dapat menunaikan segala ibadat dengan penuh keikhlasan. Tetapi kita perlu ingat bahawa kawan syaitan yang berada pada diri kita iaitu nafsu akan menggantikan tugas syaitan jika kita lalai.

4. Pentingnya keikhlasan dan keimanan kita dalam menunaikan ibadat.

5. Puasa mampu menjadi perisai diri daripada terjebak ke lembah maksiat, begitu juga ia mampu menghapuskan segala dosa-dosa yang lepas jika kita benar-benar bertaubat.

6. Kita mesti menghidupkan sunnah yang mana yang paling besar ialah berada dalam jemaah Islam terutama di dalam mengembalikan semula khilafah Islamiah yang telah lama dihancurkan iaitu pada 1924.

7. Jauhkan daripada syirik pada Allah sama ada berbentuk perbuatan, niat ataupun percakapan. Kita mesti mematuhi segala perjanjian yang dibuat selagi tidak melanggar hukum syarak.

8. Kita mesti berpuasa pada semua anggota bukannya pada makan dan minum sahaja.

9. Bau mulut orang berpuasa lebih harum daripada bauan kasturi.

10. Orang berpuasa akan mengecapi dua kegembiraan iaitu ketika berbuka dan apabila bertemu Allah kelak.

11. Di dalam menunaikan ibadat puasa kita mesti banyak bersabar dan jangan suka berbual kosong apatah meninggikan suara apabila bercakap.

Wallahualam..

p.s: Lepas post ni selain dari post-post berunsur agama, saya akan postkan event yang telah selesai baru-baru ini. Actually dah 2-3 minggu dah, tapi takde masa sangat-sangat nak edit dan crop gambar-gambar event Jusco & Sime Darby ( Sabah ). Saya akan postkan gambar event esok. Nantikan ya?

Advertisements

13 Comments (+add yours?)

  1. Camasi Barbati Cambrate
    Oct 24, 2014 @ 09:24:23

    It’s ѵery easy to find out any topic on net as compared to textbooks,
    ɑs I found this post аt tɦіs site.

    Reply

  2. mancai
    Aug 11, 2010 @ 14:55:48

    salam ramadhan dan selamat berpuasa

    Reply

  3. suri cahaya cinta
    Aug 11, 2010 @ 13:01:03

    salam..
    wah sumber ilmu yang bagus nie 🙂

    diam jer bz ek? huhu…
    selamat berpuasa kawanku..dah tinggalkan pesanan ke blum kat blog suri utk ucapan yg tersayang? heeee

    Reply

    • shazammm
      Aug 11, 2010 @ 13:18:54

      Suri,
      Selamat berpuasa…hehehe.bz gak la. Hari tu baru balik Sabah ada kerja.
      Dah tinggalkan komen dah. haaa…ni mesti tak tengok nieeee..Ni mara ni.heheheh.takderla.
      Puasa tak?heheheh.

      Reply

  4. fazli
    Aug 11, 2010 @ 08:41:16

    amin2….

    Reply

  5. Sara Maya
    Aug 11, 2010 @ 07:01:37

    Di antara sunat puasa yg sering dipandang ringan oleh ramai umat Islam kini ialah b’sahur. Sabda Nabi s.a.w: “Makan sahurlah, kerana makan sahur itu berkat.” (Hadith Riwayat Bukhari & Muslim)

    Dlm hadith lain, Nabi s.a.w bersabda: “B’sahur itu berkat maka jgnlah kamu tinggalkan, walau seorg di antaramu hny meneguk air. Krn Allah dan para Malaikat-Nya akan m’ucapkan selawat
    kpd orang2 yg bersahur.” (Hadith Riwayat Ahmad)

    Dan adalah disunatkan kita melewatkan sahur t’sebut, spt dinyatakan oleh ‘Amar bin Maimun mengenai para sahabat Nabi s.a.w: “Para sahabat Nabi Muhammad s.a.w itu adalah orang2 yg paling b’segera b’bukanya dan paling lmbt b’sahurnya.” (Riwayat Baihaqi)

    Reply

  6. shazammm
    Aug 11, 2010 @ 01:31:43

    Tq Sarah sbb tolong tambahkan lagi rahmat2 bulan ramadhan pada semayang tarawikh. Sangat bermakna ilmu apabila dikongsikan.

    Ha’ah..betul tu. Last 10hari ramadhan, ramai tak pergi tarawikh dah. Dok sibuk nak balik kampung and beraya. Padahal bagi saya sangat sedih meninggalkan bulan puasa.

    Walhal 10hari terakhir adalah paling penting.Jangan dilupakan pula Lailatul Qadar.

    Reply

  7. Sara Maya
    Aug 11, 2010 @ 00:02:34

    Sungguh b’makna p’kongsian ini utk refresh smula ilmu pengetahuan agama dlm diri…Sedikit penambahan yg tidak seberapa mengenai solat terawih yg pastinya rata2 udah maklum mengenainya, iaitu 10 mlm p’tama=RAHMAT…10 mlm ke-2=KEAMPUNAN…10 mlm t’akhir=DIJAUHKN DARI API NERAKA…boleh dikatakn pd 10mlm t’akhir, barisan jemaah yg hadir b’krgn & tak spt pd 10mlm p’tama…renung2kn & slmt b’amal =)

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: